Friday, 21 March 2014

perkongsian ukhti Syauqul Muhibbin di Tareem Hadramaut Yemen (1) ^_^

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Pertama kali lihat Kota tu, apa yang ku nampak?
Kota penuh debu.
Bangunannya kebanyakannya agak lama,,
seperti zaman dahulu,, cuaca yang panas membahang manusia,,
nampak zahirnya memang begitu,,
dimana keistimewaannya?
dimana keindahannya?

Keindahan dan keistimewaan Kota Tareem tersembunyi di sebalik pakaian kezuhudan. 
-(jawab kak Syauqul Muhibbin)-

Singgah sebentar di pasar bumi Tareem.. kelihatan pasar tareem sangat simple,, riuh rendah dengan suara pembeli dan penjual.. tetapi bila kita perhati penjual, didapati apabila kedainya sunyi, mulutnya kumat kamit berselawat dan berzikir. Allahuakbar.. 


Pasar lelaki tidak akan ada wanita Tarim pergi membeli disitu. Kerana ia khas untuk kaum lelaki sahaja. Mereka hanya pergi ke pasar untuk wanita sahaja. Apa yang dijual di pasar wanita? Pakaian, periuk, pinggan mangkuk, sabun, alat2 make up dan lain2. Apa yang dijual dipasar lelaki? Sayur, buah, lauk pauk dan makanan, perabot dan lain2.

Disanalah negeri terindah, walau berpadang pasir tetapi disanalah keindahan yang selalu membuat orang merindukannya. Engkau akan temui di masjid disana sangatlah penuh di kala waktu solat datang, semua berbondong-bondong untuk berjema'ah, dan di sepertiga malam akan tampak seperti waktu siang, kerana indahnya penduduk beribadah memenuhi masjid. Di sana, di setiap jalan yg engkau lalui, maka engkau akan temui akhlak dan sunnah Rasulullah SAW, sungguh negeri ini yang akan menjadikanmu selalu ingin beribadah dekat kepada Allah dan merindukan Rasulullah SAW.

Tidak akan engkau jumpai penduduk di waktu pagi, mereka akan keluar setelah waktu dhuha, dan takkan engkau jumpai para wanita disana, ketika engkau bersua dengannya, maka para wanita akan berbelok mengambil jalan lain, dan tiada akan engkau bisa melihat wajahnya. Sungguh,akhlak terindah engkau akan dapati disana.. ^_^ 

Disana dengan binatang pun, anggaplah engkau yang paling hina, kerana hanya tampak zahir disana yang terlihat bagai kehinaan, namun merupakan kemuliaan tertinggi yang dimiliki para penduduknya. Jangankan engkau membicarakan bagaimana penduduknya, membicarakan jalannya saja maka rahmat yang akan engkau dapati, kerana setiap tapak disana selalu terinjak oleh para auliya' wa solihin, bagaimana dengan membicarakan akan penduduknya..

Sungguh, kisah demi kisah, untaian demi untaian takkan cukup uuntuk menggambarkan negeri yang penuh keberkatan, negeri yang Rasulullah SAW doakan dalam doanya, sungguh akan semakin merasa rindu ketika engkau terus mendengar akan kisahnya..

Sungguh ku juga merasa rindu ^__^

~coretan ukhti Syauqul Muhibbin~ 
(barakallahufiha alfu barakah) 




No comments:

Post a Comment

Pages

YouTube Blog

Nukilan dari insan yang jahil